اخبار

شناسایی استعدادها بزرگترین هدفِ دومین مسابقه طراحی طلا و جواهرات

دبیر علمی «دومین مسابقه طراحی طلا و جواهرات» صنعت طراحی جواهرات در ایران را صنعتی جدید دانست و بیان کرد: یکی از بزرگترین اهداف مسابقه ملی طراحی طلا و جواهرات، شناساییِ استعدادها، شناخت طراحان خوب ایرانی در اقصی‌نقاط ایران وآشنایی یا قابلیت‌های‌شان است
اسماعیل صمدی با بیان اینکه جواهرسازی سنتی دیگر منسوخ شده است، اظهار کرد: امروز جواهرسازی سنتی جای خود را به روش دیجیتال داده است و دیگر کسی برای ساخت یک زیور نیازمند یک کارگاه بزرگ جواهرسازی نیست، هرکسی در خانه هم با یک لپ‌تاپ می تواند این حرفه رایاد بگیرد و جواهرات مختلف را طراحی کند
وی افزود: در کشور عزیزمان ایران هم ما از این صنعت عقب نیفتادیم چراکه در ایران نسخه کرک شده‌ی نرم افزارهای طراحی موجود و در دسترس است و نیروی کار لازم نیست برای تهیه آن هزینه‌های هنگفت پرداخت کند، ضمن آنکه در خارج از کشور قیمت نیروی کار متخصص زیاد است اما در ایران می‌توان نیروی کار را تربیت کرد و علاقه‌مندان را مستقیم وارد بازار کرد، لذا این مسئله باعث شده که در خارج از کشور، طراح‌های ایرانی مورد توجه قرار بگیرند. در ترکیه 30 یا35 درصد از طراحان ایرانی هستند چون طراحان ایرانی خلاق و کوشا هستند و همینطور دستمزد کارشان از دیگر طراحان پایین‌تر است.
دبیر کمیسیون سازندگان اتحادیه طلا جواهر و نقره مشهد گفت: ما دورِ اولِ مسابقه‌ی طراحی طلا و جواهر را سال 93 برگزار کردیم و حالا پس از چند سال تصمیم گرفتیم آن را با کیفیت بهتر برگزار کنیم، هم زمان سایتی راهم طراحی کرده‌ایم تا به واسطه‌ی این مسابقه طراحان در این سایت ثبت‌نام کنند و این سایت به زودی مرجع طراحی جواهرات ایران شود. هم‌زمان با اختتامیه‌ی این مسابقه که 31 تیرماه است، یک گالری که شامل سی اثر برتر مسابقه است نیز به نمایش گذاشته شود.

صمدی با اشاره به یکی از شاخصه‌های اصلی این مسابقه گفت: فرق این مسابقه با دیگر مسابقات این است که ما می‌خواهیم خروجی این مسابقه محصولی برای عموم باشد. مسابقات خارجی بیشتر تمرکزشان در حوزه فشن است اما ما به دنبالِ کارِ عامه‌پسند برای تولید انبوه هستیم. ‌
دبیر علمی «دومین مسابقه‌ی طراحی طلا و جواهر» در خصوص چگونگی ارسال آثار به دبیرخانه گفت: آثار از اقصی نقاط ایران به صورت فایل فرستاده می‌شوند، سپس تیم اجرایی یکبار آن طراح‌ها را پرینت سه بعدی می‌گیرند، پس ازآن داورها روی پرینت سه بعدی تیم اجرایی نظر نهایی خود را می‌دهند.
اسماعیل صمدی در خصوص صادرات غیرنفتی بیان کرد: حوزه طراحی جواهرات و فایل‌های سه بعدی، برای صادرات نیازی به ترانزیت، قطار، کشتی و.. ندارد، یعنی یک فرد خلاق و با استعداد می‌تواند از یک روستا در کشور کار طراحی را انجام دهد و برای خود درآمد ارزی کسب کند. به دلیل نبودِ نیروی جوان متخصص در خارج از کشور، شرکت‌های خارجی به دنبالِ طراحانِ ایرانی هستند. به عنوان مثال از دورِ قبل برگزاری همین مسابقه از میان 9 نفر برگزیده 7 نفر آن‌ها مهاجرت کرده‌اَند
وی افزود: بنابراین ما باید این ظرفیت را تقویت کنیم تا نیروهای طراح ما از اینجا با شرکتهای خارجی ارتباط بگیرند، دورکاری کنند و آثارشان را برای آنها بفرستند. این یک روش ارزآوری بسیار عالی در حوزه صادرات غیرنفتی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *